وصیتنامه امام حسین (ع)

به نام خداوند بخشنده مهربان

اين وصيت حسين بن علي بن ابيطالب است به برادر خود محمد , معروف به ابن حنفيه.

من حسين ابن علي شهادت ميدهم كه خدا يكي است و به يكتائي او اقرار ميكنم .او خدائي اشت كه شريك و نظير ندارد.

من شهادت ميدهم كه محمد بنده او و فرستاده اوست . از جانب پروردگار براستي ودرستي برسالت حق برخاست.

گواهي ميدهم كه بهشت و دوزخ حق است و روز رستاخيز روز استواري ميزان عدل الهي حتما مي آيد, مردگان سر از گور برميدارند و در محضر عدل خدا جبهه بر خاك ميسايند و خداي در بينشان داوري خواهد كرد.

من گواهي ميدهم كه قيام من براي ارضاي هواي نفس, خوشگذراني و از روي بيهودگي دامن زدن به آتش و ظلم و فساد نيست.

من قيام كردم تا در امت جدم اصلاح كنم و زنجيرهاي اسارت و فساد را از دستها, پاي ها بركنم بر آتش دل درماندگان آبي بيافشانم , گرد يتيمي از چهره يتيمان پاك كنم, اشك غم محنت را از ديدگان بزدايم.

قيام كردم كه امر به معروف و نهي ازمنكر كنم.

به سيرت جدم محمد و پدرم علي ستمديدگان را از زير بار شكنجه ها و مصيبت ها برهانم.

آنكس كه مرا بپذيرد و در اين قيام الهي ياريم كند خدا بحق سزاوارتر است و او را پاداشي نيكو عنايت خواهد كرد.

و هر كه مرا نپذير و رد كند, زير بار انديشه هاي اصلاحي من نرود, با من به عناد و ستيزه برخيزد, در برابرش شكيبائي و استقامت خواهم كرد تا خداوند بين من و قومي كه زمام حكومت بر مستضعفان رادر دست دارند داوري كند.

اي برادر اين وصيت من است.

در راه بثمر رسيدن اين انديشه از خداوند موفقيت مي طلبم, تنها بر او توكل مي كنم, بسوي او در خواست و تضرع دارم.

بازگشت همه بسوي اوست.

به نقل از سید ابن طاووس

ادامه نوشته

همایش

                                                  بنام خدا

باسلام واحترام بدین وسیله ازکلیه دبیران ومعاونین وهنر آموزان مقطع متوسطه جهت شرکت درهمایش

گروههای آموزشی تحت عنوان تعامل وهمفکری آزمونهاو آموزش برتر که درساعت ۴۵/۱۴

 دقیقه عصر  روز  یکشنبه مورخ ۲۱/۹/۸۹درسالن اداره ارشاد اسلامی برگزار میگردد دعوت به

 عمل میآید. در ضمن حضور مدعوین الزامی است وبرای شرکت کنندگان گواهی همایش صادر می گردد.

اهم فعالیتهای گروههای آ موزشی

اهم فعالیتهای گروههای آموزشی درسال ۹۰-۸۹

۱-ارائه برنامه عملیاتی نیم سالانه گروههای آموزشی ابرکوه

۲-بازدیدکلی مدارس مقطع متوسطه شهرستان

۳-شرکت سرگروههادرجلسه همایش  گروهای آموزشی استان

۴-ارسال صفحات نمونه کتاب راهنمای معلم فیزیک  ۲و۳

۵-تهیه وارسال نمونه سئوالات درس فیزیک

۶تهیه سی دی پرورشی مقتطع متوسطه وارسال به مدارس وگروههای اموزشی استان

۷-تهیه مقاله چالشها وکارکرد فرهنگی م۸-تهیه جزوه وارسال به استانکمک آموزشی وبایل در زندگی اجتماعی

 ۸-برگزاری همایش دبیران مقطع متوسطه در سالن ارشاد درروز یک شنبه مورخ ۲۱/۹/۸۹

ادامه نوشته

تبریک عید غدیر

 عید غدیر روز تکمیل نبوت وآغاز امامت برهمه

شیعیان و حق جویان عالم مبارک باد

غدیر

غدیر خم نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که پیامبر اسلام در حجةالوداع علی را «ولی» پس از خود اعلام کرد. ۱۸ ذی‌الحجه، سال‌روز این واقعه میان شیعیان به عید غدیر خم شهرت دارد.

محمد، پیامبر اسلام در بازگشت از آخرین حج خود همه مسلمانانی که در حج شرکت داشتند را در غدیر خم جمع کرد و شیعیان معتقدند که او در آنجا علی بن ابی‌طالب را به‌عنوان وصی و برادر و جانشین خود از جانب الله معرفی کرد. عبارت معروف «هر آن‌کس که من مولای او هستم، پس علی مولای اوست» قسمتی از خطابه بلند غدیر (که مورد تأیید شیعیان و اهل تسنن است) می‌باشد. گرچه در تفسیر «ولی» بین شیعه و سنی اختلاف وجود دارد. در فرهنگ لغت عرب ولی به دو معنی آمده: ۱- دوست؛ ۲- صاحب اختیار به‌معنای جانشین و امام پس از پیامبر.

مکان غدیر خم

جغرافیای غدیر خم

«غدیر خم» نام ناحیه‌ای در میان مکه و مدینه است که بر سر راه حاجیان قرار دارد و به خاطر وجود برکه‌ای در این محل که در آن آب باران جمع می‎‌شده‌است، به این نام شهرت یافته‌است. غدیر در ۳-۴ کیلومتری جحفه واقع شده و جحفه در ۶۴ کیلومتری مکه قرار دارد که یکی از میقات‌های پنجگانه است. در جحفه راه اهالی مصر، مدینه، عراق و شام از یکدیگر جدا می‌شود. غدیر خم به‌سبب وجود آب و چندین درخت کهنسال، محل توقف و استراحت کاروانیان بود؛ اما گرمایی طاقت‌فرسا داشت

عید غدیر

 
نگاره‌ای از صحنه‌ای از غدیر خم. منسوب به کتاب الآثار الباقیة عن القرون الخالیة متعلق به بیرونی. در کتابخانه دانشگاه ادینبورگ انگلستان.

از آغاز ذی‌القعده سال دهم هجری که آخرین سال زندگانی پیامبر بود، به همه مناطق مسلمان‌نشین و ایل‌ها و قبیله‌های مسلمان عربستان خبر داد که وی در این ماه به مکه معظمه خواهد رفت و حج به‌جای خواهد آورد و بدین‌ترتیب بزرگ‌ترین اجتماع مسلمانان شکل گرفت، که به «حجةالوداع» معروف است.

با پایان حج محمد به سرعت دستور حرکت جهت اجتماع در غدیر خم را دادند. حتی ۱۲۰۰۰ از اهل یمن - که برای رفتن به وطن خود باید راه دیگری را می‌رفتند - به دستور او با کاروان مسلمانان همراه شدند.

در میان راه مکه و مدینه در غدیر خم، آیه قرآن فروفرستاده شد:

«ای پیامبر! آن چه را از سوی پروردگارت بر تو نازل شده [به مردم] برسان. اگر این کار را نکنی، رسالت الهی را به انجام نرسانده‌ای و خداوند از مردم نگاهت خواهد داشت.»

در پی نزول این آیه، پیامبر دستور داد همه کاروانیان در آن محل گرد هم آیند، و در همان‌جا پیامبر خطابهٔ طولانی غدیر را ایراد کرد.

Ali callig.gif
نخستین امام شیعیان
علی



برخی بخش‌های این سخنرانی - که در معرفی مقام امیر المؤمنین است - چنین است:

ای مردم! بدانید که خداوند علی را ولی و امام شما قرار داده و اطاعت او را بر مهاجران و انصار و کسانی که به نیکی از آنان پیروی کنند، و بر شهری و روستایی و عجم و عرب و آزاد و مملوک و بزرگ و کوچک و سفید و سیاه واجب کرده‌است.
آگاه باشید که «امیر المؤمنین» غیر از این برادرم کسی نیست و پیشوایی مؤمنان پس از من بر کسی جز او روا نخواهد بود.
او جانشین من در امتم و پیشوای کسانی است که به من ایمان آورده‌اند و نیز جانشین من در تفسیر کتاب خدا است.
خداوند دین شما را به واسطه امامت او کامل گردانید.
به دستورات او گوش فرا دهید تا در سلامت بمانید و از او پیروی کنید تا هدایت شوید.
ای مردم! من «صراط مستقیم»ام، که خداوند شما را به پیروی آن امر فرموده‌است. آن‌گاه پس از من، علی و پس از او، فرزندانم از نسل او.
من [از جانب خداوند] دستور یافته‌ام که از شما درباره آن‌چه که از سوی خداوند درباره علی امیرالمؤمنین و اوصیای پس از او آوردم، بیعت بگیرم و دست شما را بفشارم.
خداوند به من دستور داده که از زبان‌های شما در مورد آنچه بیان نمودم - راجع به علی امیر المؤمنین و امامانی که پس از او می‌آیند و از من و از اویند، اقرار زبانی بگیرم و چنان که خبرتان دادم، نسل من از صلب علی است.
همگی بگویید: «شنیدیم و اطاعت می‌کنیم و خرسندانه - در مقابل آن چه از سوی پروردگار ما و خویش دربارهٔ امامت علی امیرالمؤمنین و امامانی که از صلب او به دنیا می‌آیند، به ما رساندی - سر تسلیم فرود می‌آوریم. بر این باور زنده‌ایم و با آن می‌میریم و با آن [در قیامت] محشور می‌شویم. تغییر نمی‌دهیم و تبدیل و انکار نمی‌کنیم، تردید به دل راه نمی‌دهیم و از این باور برنمی‌گردیم و پیمان نمی‌شکنیم.»

پس از پایان خطابه، این آیه بر پیامبر فروفرستاده شد:

امروز کافران از دین شما ناامید شدند. پس از آنان نهراسید و از من (پروردگار) بترسید. امروز دینتان را برایتان کامل کردم و نعمتم را بر شما تمام داشتم و اسلام را به‌عنوان دینتان پسندیدم.

مراسم بیعت مسلمانان با پیامبر و علی ‏سه روز طول کشید و حتی بانوان با قراردادن دست خود در ظرف بزرگ آبی که در سوی دیگر آن در درون خیمه، دست پر صلابت امام علی قرار داشت، بیعت خود را اعلام می‌کردند.

در دیدگاه شیعه، منافقین که گروه قابل‌توجهی را تشکیل می‌دادند، در ماجرای غدیر و به اراده الهی، نتوانستند نیات پلید خود را آشکار و عملی کنند؛ اما در میان جمعیت شبهه‌افکنی‌هایی نسبت به اقدام پیامبر انجام می‌دادند و شخصی به نام «حارث فهری» را تحریک کردند تا نزد رسول بیاید و برخلاف همه تصریحات حضرت در ضمن خطبه، سؤال کند که آیا آن چه درباره علی بن ابی طالب گفتی از جانب پروردگار بود یا از جانب خود؟ پیامبر در پاسخ فرمودند: «خداوند به من وحی کرده‌است و واسطه میان من و خدا جبرئیل است و من اعلام‌کننده پیام خدا هستم و بدون اجازهٔ پروردگارم، خبری را اعلام نمی‌کنم.»[نیازمند منبع]

علامه‏ امینی فهرست ده‌ها منبع از اهل‌سنت، که ماجرای یادشده را به‌عنوان شأن نزول آیه نخست سوره معارج یاد کرده‌اند، ذکر نموده‌است. ترجمه آیات نخست این سوره چنین است:

«درخواست کننده‌ای، عذابی را طلب کرد که [آن عذاب] اتفاق افتاد.
عذابی که هیچ چیز نمی‌تواند آن را از حق پوشان دور کند.
عذابی از سوی خداوند صاحب»

[ویرایش] سند حدیث غدیر در کتاب‌ها

کتب مفصلی در زمینه بحث‌های رجالی و تاریخی مربوط به سند حدیث غدیر گردآوری شده‌است که بهترین نمونه آن کتاب الغدیر تألیف علامه بزرگ شیخ عبد الحسین امینی نجفی معروف به علامه امینی (رضوان الله علیه) است.

در این کتاب‌ها، نام‌های راویان حدیث غدیر گردآوری شده و از دید رجالی در باره موثق‌بودن راویان بحث شده و تاریخچه مفصلی از اسناد و راویان حدیث غدیر گردآوری شده و جنبه‌های اعجاب‌انگیز آن در زمینه‌های اسناد و رجال تبیین گردیده‌است. دو نمونه از آن‌ها عبارت‌اند از:

ابوسعد مسعود بن ناصر سجستانی از علمای اهل‌سنت کتابی در ۱۷ جز به نام «الدرایه فی حدیث الولایه» تالیف کرده و این حدیث را از ۱۲۰ صحابی نقل کرده‌است.

ابو المعالی جوینی می‌گوید: در بغداد در دست صحافی کتابی دیدم که بر جلد آن چنین نوشته بود: «جلد بیست و هشتم از اسناد حدیث «من کنت مولاه فعلی مولاه» و پس از این مجلد بیست و نهم خواهد بود.» (۱)

ابن کثیر می‌گوید: «کتابی در دو جلد ضخیم دیدم که طبری در آن، احادیث غدیر خم را جمع آوری کرده بود.» (۲)

اگر چه کتاب برای معرفی در این زمینه بسیار زیاد است؛ ولی در اینجا چند کتاب برای راهنمایی و آگاهی از مباحث مربوط به سند حدیث غدیر معرفی می‌شود:

  1. تفسیر الطبری، ج ۳ ص ۴۲۸
  2. الخصائص (السیوطی)، ص ۱۸
  3. سنن الترمذی، ج ۵ ص ۵۹۱
  4. صحیح الترمذی، ج ۱ ص ۳۲ ، ج ۲ ص ۲۹۸ ، ج ۵ ص ۶۳۳
  5. صحیح مسلم، ج ۴ ص ۱۸۷۳
  6. الطرائف، سید ابن طاووس، ص ۳۳.
  7. کشف المهم فی طریق خبر غدیر خم، سید هاشم بحرانی
  8. بحار الأنوار، علامه مجلسی، ج ۳۷، ص ۱۸۱ و ۱۸۲
  9. عوالم العلوم، شیخ عبدالله بحرانی،ج ۱۵/۳ ص ۳۰۷ تا ۳۲۷
  10. عبقات الأنوار، میر حامد حسین هندی، جلد غدیر
  11. الغدیر، علامه امینی، ج ۱، صص ۱۲ تا ۱۵۱، و ۲۹۴ تا ۳۲۲
  12. خلاصه عبقات الأنوار، علامه محقق سید علی حسینی میلانی دامت افاضاته، جلد